Přeskočit na obsah

  • AKTUALITYRozbalit
    • Aktuality
    • Zvyšování kapacit školských zařízení
    • Investice do školských zařízení a kvalitnější výuky
  • ZÁKLADNÍ INFORMACERozbalit
    • Zřizovatel
    • Odpovědi na vaše otázky
    • Ochrana osobních údajů
    • Legislativa, odkazy, formuláře
  • MATEŘSKÉ ŠKOLYRozbalit
    • Seznam škol
    • FAQ před nástupem
    • Desatero dobrých rad
    • Zápisy
    • PlatbyRozbalit
      • Úplata za předškolní vzdělávání
      • Stravování
      • Příspěvky na akce
    • Termíny
    • Letní provoz
    • Přerušení provozu mateřské školy
    • Jak odstranit logopedické vady dítěte
  • ZÁKLADNÍ ŠKOLYRozbalit
    • Seznam škol
    • FAQ přípravné třídy
    • FAQ základní školy
    • Zápisy
    • PlatbyRozbalit
      • Stanovení poplatku za školní družinu
      • Obědy
      • Příspěvky na akce
    • Termíny
    • Prevence problémů dětíRozbalit
      • Dítě se vzdělávacími problémy
      • Návykové látky
      • Psychické problémy
    • Přijímací řízení na střední školy
    • Školská rada
  • OSTATNÍ ŠKOLYRozbalit
    • Seznam středních škol
    • Seznam soukromých škol
    • Seznam ostatních vzdělávacích organizací
    • Seznam speciálních škol v Praze
  • KONTAKTY
Znak Prahy 9
Aktuality

Litvínovská 500: Základní škola, kde učitelé i žáci mají dveře do ředitelny otevřené

10. 7. 20259. 7. 2025

Když se loni v červenci stal Ing. Martin Kocman novým ředitelem prosecké základní školy Litvínovská 500, věděl, do čeho jde. Dříve totiž působil jako zástupce ředitele jiné školy, a navíc mohl čerpat i z „domácí průpravy“, protože jeho maminka byla dlouholetou ředitelkou základní školy ve Kbelích. Přesto, jak sám říká, první rok v ředitelském křesle byl pro něho velkou školou života.

S jakými nečekanými výzvami jste se setkal?

Bylo jich spousta a některé nesouvisely ani s výukou. Například v listopadu nám v jedné třídě praskla hadička u umyvadla a část školy nám „protekla“. V tu chvíli jsem nesmírně ocenil, že řada kolegů vzala do ruky hadr a společně jsme vytírali a pomáhali si. V naší škole je téměř 90 kolegyň a kolegů různých profesí, což není málo, takže si postupně na sebe zvykáme a poznáváme se – třeba i v podobných netradičních situacích.

Co byste dnes udělal jinak, kdybyste stál znovu na „startovní čáře“?

Po bitvě je každý generál, takže nebudu říkat, co bych udělal zpětně jinak, ale spíš to, co mohu pro příští roky udělat nově. Za mě je to hlavně každodenní práce s jediným cílem, aby učitelé byli ve škole spokojení a měli mezi sebou dobré vztahy. Chtěl bych, abychom se častěji formálně i neformálně potkávali a o všech důležitých věcech hovořili. A žákům a rodičům bych moc přál, aby tuto změnu pocítili. Jsem optimista a věřím, že jdeme po správné cestě, byť zdaleka nejsme u cíle.

Jaké byly hlavní cíle školy pro letošní rok a jak se je podařilo splnit?

Jsem přesvědčený o tom, že děti by měly kromě výuky ve škole také poznávat svět, cestovat a „otrkávat“ se. Proto jsme začali nově jezdit na zahraniční zájezdy, byli jsme v Londýně, v Benátkách, v Drážďanech a příští rok se chystáme do Alp, zřejmě opět do Itálie a možná přidáme Polsko nebo Francii. Máme nové a krásné webové stránky, rozšiřujeme digitalizaci v rámci Bakalářů, rodiče mohou provádět platby přes QR kódy a je toho mnohem víc.

https://www.litvinovska500.cz/

Máte v plánu měnit nebo rozvíjet školní vzdělávací program?

Jednoznačně ano. Kromě změn, které před nás už během pár let přinese revize rámcového vzdělávacího programu, tak největší změnou budou pravidelné třídnické hodiny na 1. i 2. stupni školy. Zaměříme se na to, aby se žáci lépe učili sebepoznání, vzájemnému respektu a správnému chování k druhým, aby dokázali lépe pracovat s emocemi a vytvářeli tím lepší prostředí nejen ve škole.

Jaké jsou vaše priority v oblasti inkluze, digitalizace, nebo modernizace výuky?

Pokračujeme v úzké spolupráci s pedagogicko-psychologickými poradnami a speciálními pedagogickými centry. Pro pomoc žákům a pedagogům máma aktuálně 17 asistentů, kteří odvádějí dobrou práci. V oblasti digitalizace nakupujeme další interaktivní učebnice, do tříd postupně putují interaktivní panely, využíváme 3D tisku, robotů… Dále budeme postupně více pracovat i s umělou inteligencí, aby byla žákům i kolegům k prospěchu.

A co nové projekty, na které byste chtěl získat dotace nebo granty?

Novinkou bude zapojení školy do Operačního programu Jan Ámos Komenský. Budeme nově čerpat další prostředky na inovativní vzdělávání žáků i vzdělávání pedagogických pracovníků. Nemalou částku jsme obdrželi v rámci primární prevence, takže zdroje jsou a naším úkolem bude je efektivně využívat.

Jakým školním projektům a zaměření jste se na „Pětistovce“ v uplynulém školním roce věnovali?

Akcí a projektů bylo opravdu moc. Až mě překvapuje, kolik úsilí do jejich organizace dokázali kolegové dát a s jakou bravurou je zvládli. Za to bych jim chtěl touto cestou upřímně poděkovat. Z těch největších zmíním podzimní projektový den na téma cestování, na jaře jsme se pak věnovali handicapovaným. Žáci si vyzkoušeli různé typy pomůcek a aktivit, učili se i smyslovému vnímání. A nedá mi se nepochlubit, kolik úspěchů jsme zažili na sportovním poli s žáky 1. stupně. Ty poháry a medaile už nejsou kam dávat, takže jsem nechal pořídit novou vitrínu. 
Nemohu zapomenout ani na akce se žáky, které jsme organizovali v rámci volitelných předmětů na druhém stupni. Věnujeme se moderním dějinám, dějinám umění, výtvarným činnostem, mediální výchově, literatuře, konverzaci v cizích jazycích, biologii, fyzice, sportu.  A v neposlední řadě rád připomenu, že u nás vyučujeme kromě angličtiny, a to i s rodilým mluvčím, také francouzštinu, němčinu, italštinu, španělštinu a ruštinu. Jak říkám, „Pětistovka“ je, byla a bude dobrá adresa! 

Plánujete investice do vybavení, budovy, techniky?

Jejda, těch je… Žáci se mohou těšit hned na několik novinek. Asi největší investicí bude rekonstrukce vestibulu za velké podpory zřizovatele, Městské části Praha 9. Tady je potřeba opravdu moc poděkovat. Dále chystáme opravu tělocvičen, další zvelebování školních atrií, výmalby tříd atd. Budeme pokračovat i ve vylepšování prostor školní družiny. Děti budou mít další nový nábytek, pro školní družinu připravujeme nový systém vyzvedávání dětí, kdy rodiče budou mít čip, takže nebudou vázáni na přesné hodiny, kdy si mohli děti vyzvednout. Takhle by se dalo pokračovat dál… a pak mám jedno velké překvapení, které zatím neprozradím.

Máte nějaké zpětné vazby od žáků, jak s nimi pracujete?

Snažím se s žáky mluvit co nejvíce, protože hodin, kdy jsem s nimi v přímém kontaktu ve výuce, opravdu není mnoho. Říkám jim: ptejte se, klaďte otázky, učte se prosadit a věcně formulovat a komunikovat své názory a o problémech se bavte. To je pro život nesmírně důležité. Nebojím se říct, že to pro ně není jednouché, ale partnerství velice oceňují.

Jak hodnotíte atmosféru mezi žáky v kolektivu, jejich motivaci k učení…?

Vždy může být lépe 🙂 Často se říká, jaké jsou dneska děti a že to dříve bývalo jiné a často lepší. Ale není to pravda, žáci jsou takoví, jací jsou. Normálně zvídaví, jen mají v dnešní době více podmětů z okolí a všechno je dostupné. Neradují se tolik z maličkostí, nebudují mezi sebou kamarádská pouta. Rád bych změnil, aby o přestávkách netrávili tolik času na mobilu, ale více se věnovali sobě navzájem.

Daří se Vám na zaváděných změnách spolupracovat s učiteli a dalšími zaměstnanci školy, nebo je třeba je nějak motivovat?

Daří, postupně a trpělivě. Jakýkoliv ředitel by nikdy nezvládl prosadit své plány bez svých kolegyň a kolegů. Buduji atmosféru, kdy je možné přijít do ředitelny ne na kobereček, ale věcně si o všem popovídat. Dávám učitelům důvěru při realizaci programů s dětmi a nabízím prostor pro seberealizaci. Myslím, že je důležité, aby ho kolegové dostali a našli si „tu svoji“ i nad rámec výuky. Pokud jde o motivaci, může být různá – někdo ocení finanční ohodnocení, někdo volno, další třeba úpravu rozvrhu nebo jiný benefit. Ale nejlepší motivací je, když kolegové sami vidí smysl ve své práci a mají chuť se jí věnovat.

Jak hodnotíte komunikaci mezi školou a rodiči? Plánujete nějaké změny?

V komunikaci mohu dělat pořád víc a víc. Plánuji, že bych zavedl pravidelné neformální schůzky s rodiči, kde bychom si mohli povídat o našich plánech a měli možnost reflektovat jejich názory. V neposlední řadě zvažuji přesun i na sociální sítě, kde bychom opět mohli lépe předávat informace o tom, co se ve škole děláme. A že toho je hodně!

Na závěr poslední otázka: Co plánuje pan ředitel na prázdniny sám pro sebe?

Odfouknout si :))) Těším se, že budu více s dětmi a pojedeme do hor. Zároveň jsou mojí vášní lodě, takže se podívám do Itálie na Lago di Garda a k taky do chaloupky v malebném Podkrkonoší. Pokusím se nezapomenout na mé oblíbené Shakespearovské slavnosti, letní kino, gril a skleničku bílého suchého vína. I já jsem obyčejný člověk, který se těší, že si na chvilku odpočine.

Dagmar Koutská
Foto: Archiv ZŠ Litvínovská 500

Převzato z červencového časopisu Devítka

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Ve školce U Tesly se finišuje
DalšíPokračovat
Prvostupňová škola se třídou mateřské školy v Zeleném městě získala stavební povolení
Městská část Praha 9
Sokolovská 14/324, 180 49 Praha 9
IČ: 00063894 | DIČ: CZ00063894
Starosta: Mgr. Tomáš Portlík

Volná místa
Prohlášení o přístupnosti

Spravovat Souhlas
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}
Posun nahoru
  • AKTUALITY
    • Aktuality
    • Zvyšování kapacit školských zařízení
    • Investice do školských zařízení a kvalitnější výuky
  • ZÁKLADNÍ INFORMACE
    • Zřizovatel
    • Odpovědi na vaše otázky
    • Ochrana osobních údajů
    • Legislativa, odkazy, formuláře
  • MATEŘSKÉ ŠKOLY
    • Seznam škol
    • FAQ před nástupem
    • Desatero dobrých rad
    • Zápisy
    • Platby
      • Úplata za předškolní vzdělávání
      • Stravování
      • Příspěvky na akce
    • Termíny
    • Letní provoz
    • Přerušení provozu mateřské školy
    • Jak odstranit logopedické vady dítěte
  • ZÁKLADNÍ ŠKOLY
    • Seznam škol
    • FAQ přípravné třídy
    • FAQ základní školy
    • Zápisy
    • Platby
      • Stanovení poplatku za školní družinu
      • Obědy
      • Příspěvky na akce
    • Termíny
    • Prevence problémů dětí
      • Dítě se vzdělávacími problémy
      • Návykové látky
      • Psychické problémy
    • Přijímací řízení na střední školy
    • Školská rada
  • OSTATNÍ ŠKOLY
    • Seznam středních škol
    • Seznam soukromých škol
    • Seznam ostatních vzdělávacích organizací
    • Seznam speciálních škol v Praze
  • KONTAKTY
Vyhledávání